vrijdag 3 januari 2014

Attitudes bij kleuters rond taal


Voor het taalonderzoek van de onderzoeksgroep Erfgoededucatie van VIVES Lerarenopleiding campus Tielt namen wij enquêtes af met geluidsfragmenten aan drie kinderen met verschillende leeftijden.

In de geluidsfragmenten wordt drie keer hetzelfde over een foto verteld, maar drie keer op een andere manier. Namelijk in het AN, regiolect en dialect.
De kinderen moeten enkele vragen raden zoals bijvoorbeeld: ‘wie van de drie is een meester?’, ‘Wie van de drie woont in een groot huis?’, … De kinderen weten de vragen al op voorhand.

Na het afleggen van mijn enquêtes heb ik toch wel ontdekt dat het vooral bij de twee jongste leeftijdscategorieën moeilijk is om het onderscheid te maken tussen de verschillende geluidsfragmenten. Ik heb het enkele keren proberen uitleggen, maar het bleef moeilijk. De kleuter vond vooral het dialect grappig en gaf volgens mij gewoon willekeurig een antwoord. De leerling van het derde leerjaar wist niet zo goed hoe hij dit kon weten. Hij dacht er wel al over na. Hij stelde een paar extra vragen waardoor hij nog meer kon nadenken.

Bij de laatste leeftijdscategorie verliep het al vlotter. Het meisje dacht er al meer over na. Ze kon wel geen onderscheid maken tussen de tussentaal en het dialect, want ze omschreef beiden als dialect.

Ik vond de enquête wel leuk om te doen, zo weet ik dat het moeilijk is voor kinderen om een onderscheid te maken tussen regiolect en dialect. Het was ook interessant om te kijken hoe kleuters de link leggen met het geluidsfragment en de vragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten