vrijdag 3 januari 2014

Muziekinstrumenten

In de les van Muziek kregen we de opdracht om muziekinstrumenten te maken. Deze kan ik goed gebruiken als ik op stage ga, want kleuters vinden het fantastisch om met muziekinstrumenten bezig te zijn.

Voor het maken van de muziekinstrumenten hadden we een paar voorwaarden gekregen:

  • Het moet duurzaam zijn.
  • Het moet veilig zijn.
  • Het moet een goede klank hebben.
  • De kleuters moeten er gemakkelijk op kunnen spelen.
Wat heb ik allemaal gemaakt?

  1.  Een trommel met bijhorende stokken: Ik ben naar een tapijtwinkel gegaan en heb gevraagd of zij eventueel een kartonnen rol hebben. ik heb deze onmiddellijk meegekregen en ben aan de slag gegaan. Ik heb twee trommels gemaakt van verschillende grote. Daarna heb ik stroken bruin papier geknipt en deze met behangerslijm bevestigd op de kartonnen rol zodat ik het vel van de trommel heb. Als deze droog zijn heb ik de rand van de trommel met krantenpapier beplakt zodat ik de kartonnen rol beter kon schilderen. Ik heb een gele trommel met verschillende bollen op en een roze trommel met paarse ruiten op. Daarna heb ik de stokken gemaakt met een stokje en een parel. deze heb ik in dezelfde kleuren geschilderd.
    Kleine trommel.
  2. Een cocofoon: Ik heb een cocosnoot gekocht en dan heb ik twee gaatjes geboord in de cocosnoot zodat het sap eruit kon lopen. Nadat al het sap eruit gelopen is heb ik de cocosnoot in twee gezaagd met een figuurzaag. Ik heb het vruchtvlees eruit gelepeld en de randen afgeschuurd zodat de kleuters er zich geen pijn aan kunnen doen. ik heb de twee helften laten uitdrogen zodat deze niet zou rotten. 
  1. Cocofoon.
  2. Ritmestokjes: De ritmestokken heb ik gemaakt van bamboe. Ik heb grote stokken gekocht en deze afgezaagd op 20 cm. Daarna heb ik de randen afgeschuurd.
    Mijn ritmestokjes.
  3. Schellenraam: Voor het schellenraam heb ik de kroonkurken afgeschuurd en daarna plat geklopt. Daarna heb ik twee dunne latjes hout genomen en een dik stuk hout, ik heb in de kroonkurken een gaatje geboord zodat de nagels erdoor kunnen. Dan heb ik een nagel in het dun latje hout geklopt en daar de kroonkurken opgeschoven. Daarna heb ik de dunne latjes hout op het dikkere stuk hout geklopt. Toen het schellenraam gemaakt is heb ik het vernist.
    Mijn schellenraam.
  4. Schutdoosjes: Ik heb vier schuddoosjes gemaakt, ik heb hiervoor vier metalen doosjes gebruikt. In elk doosje zit een ander soort materiaal zodat ze alle vier een andere klank maken. Ik heb kroonkurken, ruist, gedroogde bonen en spaghetti gebruikt. Ik heb de doosjes met tape toegeplakt zodat ze niet kunnen open gaan bij het schudden. Daarna heb ik er een primer opgedaan. Als de primer droog was heb ik ze geschilderd met acrylverf.
    Mijn schuddoosjes.
  5. Rasp-instrument: Mijn rasp-instrument bestaat uit een wachtbuis voor elektriciteit of water. Ik heb een stuk van zo een grote rol afgezaagd en de randen afgeschuurd. Mijn bijhorend stokje is gemaakt van een aantal satéstokjes die samen gekleefd zijn met plakband.
    Mijn rasp-instrument.
  6. Schuurblokjes: Ik heb twee houten blokjes genomen en deze mooi afgeschuurd. Daarna heb ik twee bladen schuurpapier met dikke korrels op maat afgeknipt en deze op de blokjes gekleefd met dubbelzijdige plakband.
    Mijn schuurblokjes.
  7. Bellenkransje: Ik heb een stokje gebruikt die nog over was van de bamboestokken. Daar heb ik een stuk leder aangehangen met een ijzerdraadje. Aan het ijzerdraadje heb ik ook mijn belletjes gehangen zodat deze stevig aan de riem bleven hangen. 
    Mijn bellenkransen.
  8. Fietsbel: Ik heb twee fietsbellen gekocht en deze met een vijs vastgemaakt aan een stok. ik heb enkel de stok geschilderd.
    Mijn fietsbellen.

   Mijn bijhorende stokjes
Mijn bijhorende stokjes.
:
Dit zijn alle instrumenten samen:


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten